divendres, 23 de desembre del 2016

NADAL: la jugada perfecta

Des de la biblioteca del Matilde volem desitjar-vos unes esplèndides vacances nadalenques amb una breu lectura, fruit d'una activitat d'escriptura creativa col·lectiva duta a terme per l'alumnat de Reforç de Valencià de 1 d'ESO.

"Una nit de Nadal es va escoltar un soroll. Tots pensàvem que era una tempesta de neu, però no!. Al dia següent vam quedar tota la família per obrir els regals, encara que teníem fam i volíem tastar el torró. Es respirava alegria.
Però tota la felicitat de les festes va acabar quan vam veure que no hi havia cap regal.
En veritat sí que hi havia un regal sense nom darrere de l'arbre nadalenc; el vam obrir i hi havia un paper amb una endevinalla. Ens vam posar tots molt histèrics.
El paper deia: "Si vols els regals, pel supermercat has de passar; allí trobaràs la resposta".
Tots vam anar al supermercat de la ciutat i ens vam trobar un dels millors amics de la família i ell ens va ajudar. Ens va dir: "Quan jo era xicotet em va passar el mateix, vaig anar a tots els supermercats, i només en el més amagat hi havia una pista".
Vam anar cap allí ràpidament i, per a la nostra sorpresa, estava tancat. Així, vam haver de tornar casa. Quan vam arribar, a la porta estava l'avi amb un mig somriure. Per la porta oberta es veien tots els regals al voltant de l'arbre, una altra vegada l'avi ens l'havia jugada. Però ara, per fi, ens podíem menjar el torró".


BON NADAL A TOTS!

divendres, 9 de desembre del 2016

Llegint història aprenem a viure!

Divendres 2 de desembre de 2016 es presentà el llibre Clapir. El crit de la història en la llibreria Babel de Castelló de la Plana del Grup Clapir del qual és coautora Júlia Jordà i Gisbert, professora de l' IES Matilde Salvador. L'acte comptà amb la presència de Francesc Mezquita Patuel, director  i historiador del centre, qui presentà l'obra.
 
El llibre és un recull d'assajos breus (un total de 21) que arreplega  diversos episodis de la història valenciana ordenats cronològicament. Els autors, que pertanyen a una generació recent de graduats en història (2013) en la Universitat de València han explorat el món dels oblidats en el relat de la història durant generacions, les dones, els càtars, els leprosos, els treballadors, etc, com posà de manifest la coautora del llibre. L'historiador Francesc Mezquita, per la seua banda, posà l'accent en la necessitat d'acostar al gran públic el relat històric, circumstància que afavoreix aquesta publicació de l'editorial Odissea Drassana, en la que s'empra una narrativa fresca i de caràcter divulgatiu. A més a més, la diversitat dels estudis de l'obra, facilita una lectura pausada, fet pel qual nosaltres des del blog recomanem la seua lectura. Iniciatives com aquesta enriqueixen el nostre bagatge cultural i humà.

En breu el podreu trobar a la nostra bibilioteca!

P.S. Les lectures de temàtica històrica sempre són recomanables. Recordeu que, com deia Ciceró, la història és la mestra de la vida, "historia magistra vitae".

dijous, 1 de desembre del 2016

Alimentem el blog!

El nostre blog necessita que l'alimentem per créixer.
La manera més senzilla és comentant els post (entrades) en acabar de llegir-los, aportant el nostre punt de vista, completant les informacions, preguntant dubtes, entre d'altres coses. Però també, d'ara endavant, podeu col·laborar d'una manera més directa fent-nos arribar les vostres contribucions, que fins i tot publicarem després de ser aprovades; envieu-les al següent compte de correu: biblio.iesmatildesalvador@gmail.com
Tingueu present que els textos no han de ser massa extensos si voleu captar l'atenció dels lectors, millor enriquiu el text amb enllaços en les paraules o conceptes clau per a qui vulga ampliar la lectura. També podeu adjuntar al correu les imatges que considereu adients (1/2).
A més a més, en aquest correu també escoltarem les vostres propostes i suggerències per a fer créixer el projecte de reviscolament de la biblioteca que estem encetant.

P.S. Una curiositat: sabeu que "alimentar" ve de l'arrel del verb llatí "alere" (nodrir), igual que "alumne". Com ho explicaríeu?